“Crowdfunding is marketing waarbij je financiering ophaalt”

Geld is lang niet altijd meer de belangrijkste drijfveer om een crowdfunding project te starten. Crowdfunding kan voor kleine initiatieven de ‘Haarlemmerolie’ zijn om uit te groeien tot volwaardige bedrijven. Voor andere organisaties is het een aantrekkelijke manier om een nieuw product in de markt te testen of op een unieke manier onder de aandacht te komen bij nieuwe klanten. Hoe werkt deze ’marketing via crowdfunding’?

Crowdfunders kiezen bewust voor jouw project om in te investeren. Ze zijn dus vanaf het prille begin bij je betrokken. Je neemt deze mensen mee in jouw verhaal en ze worden je ambassadeur, potentiële klant of je nieuwe investeerder. Ze zullen zich betrokken blijven voelen bij jouw initiatief, je verhaal doorvertellen op borrels en een community vormen rond jouw project. Aan jou de taak op dit goed op te pakken!

Veel grote bedrijven toetsen via crowdfunding nieuwe concepten bij toekomstige klanten en gebruikers. Niet omdat ze het geld nodig hebben, maar als een uiterst efficiënte manier van marktonderzoek voor een nieuw product. Ook voor kleinere bedrijven kan dit een mooie en goedkope test zijn of het product wel aanslaat bij het publiek. De grote schaal waarop mensen tips kunnen geven bereik je niet wanneer je op traditionele manier investeerders zoekt.

Een sterk opkomende crowdfunding-marketingmethode is pre-sales. Nog vóórdat je productie gestart is kun je je product al verkopen op basis van een prototype. Deze vorm van crowdfunding is enorm populair en succesvol in de Verenigde Staten. Groot voordeel is dat je het financieringsrisico verlaagd en je geen voorraad hoeft aan te leggen. Het vraagt wel een geweldige (video-)presentatie van je product! En je moet voorbereid zijn om aan de vraag te kunnen voldoen.

Crowdfunding is nog geen ‘mainstream’ en succesvolle of originele campagnes hebben nog steeds een grote nieuwswaarde. Er verschijnen regelmatig artikelen in de pers over unieke innovatieve producten of campagnes die veel geld in een korte tijd ophalen. Als jouw campagne ook opgepikt wordt, kan deze ineens ‘viral’ gaan en heb naast je geld ook in één klap veel aandacht en bekendheid gekregen.

Door de aandacht die crowdfunding projecten kunnen krijgen is het ook bij uitstek geschikt voor maatschappelijke doelen. Als bedrijf kun je het ontwikkelen van een product combineren met het helpen van een goed doel. Maar ook voor goede doelen zelf, die te maken hebben met teruglopende periodieke donaties biedt crowdfunding nieuwe mogelijkheden. Crowdfunding vraagt om een concrete bestemming en dat vraagt voor veel maatschappelijke organisaties een nieuwe manier van communicatie en werven van donateurs.

Ben je nieuwsgierig geworden welke bedrijven en organisaties dit allemaal gedaan hebben? Of wil je weten hoe crowdfunding jouw initiatief een ‘marketing boost’ kan geven? Neem dan contact met ons op. We delen graag onze kennis en ervaring.

Geschreven door Rick op 13 September 2016

Deel op Twitter Deel op LinkedIn